Poslední úsek dálnice D1, dlouho očekávaná spojnice mezi Přerovem a Žďárovcemi, konečně získal zelenou. Radek Mětl, ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), oznámil, že desetikilometrový úsek má být zprovozněn v březnu 2026. Stavba u Přerova byla zahájena v lednu 2021 s investicí téměř sedmi miliard korun.
Stavba byla dlouhodobě zdržována kvůli odporu ekologických aktivistů a prošla několika kontroverzemi. V roce 2021 skončila platnost výjimky z vlivu na životní prostředí pro tento projekt. Ministerstvo dopravy v termínu vydalo stavební povolení, ale dostalo sedm rozkladů. Čtyři z nich podali jednotlivci a další tři spolky Krajina Dluhonice, Voda z Tetětic a Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu.
Ministr dopravy v rozhodnutí o stavebním povolení zmiňuje několik podmínek a nakonec jejich splnění potvrdil, čímž byla zahájena stavba. Spolek Děti Země však poté podal žalobu na vydané stavební povolení s tvrzením, že neobsahuje řadu ochranných opatření ohledně vodních toků a krajinného rázu.
Stavba dálnice D1 v Česku byla zahájena již před 55 lety a poslední úsek u Přerova byl středem sporů, debat a plánů po dobu 17 let. Desetikilometrový úsek mezi Přerovem a Žďárovcemi je posledním chybějícím kusem dálničního tahu z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice. Aktuální konec dálnice leží na kraji Přerova a nový úsek by měl řešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci v okresním městě.
Nedávné rozhodnutí soudu o zamítnutí žaloby Dětí Země ukazuje, že stavba posledního úseku dálnice D1 u Přerova může pokračovat bez dalších překážek. Toto rozhodnutí představuje významný milník pro dokončení celého dálničního tahu a zlepšení dopravní infrastruktury v tomto regionu.