Obchvat Šumperka blíž realitě díky dohodě

Nový obchvat Šumperka se po letech diskusí stává reálnější díky dohodě s Dolními Studénkami. Memorandum řeší variantu trasy vzdálenější obci, kritickou pro region.


Nová možnost pro obchvat města Šumperka se stává skutečností po dlouhých debatách se sousední obcí Dolní Studénky. Roztržky ohledně vypracování trasy, které brzdily pokrok v přípravách, konečně dospěly k pozitivnímu vývoji. Obě strany uzavřely memorandum, které zohledňuje alternativní trasu vedle dosavadní, pro Dolní Studénky nepřijatelné varianty.

Stavba je klíčová pro region, usnadní totiž průjezd desítkám tisícům řidičů, ačkoli ani po několika letech není zcela připravená k realizaci. Obchvat by měl odklonit tranzitní dopravu z centra Šumperka, odkud denně projíždí množství automobilů, a také usnadnit přístup turistům směřujícím do Jeseníků. Řidiči se tak vyhnou zdlouhavému přejíždění světelnými křižovatkami.

Starosta Dolních Studének Radim Sršeň (STAN) uvedl, že po patnácti letech intenzivního úsilí se konečně podařilo dohodnout se Šumperkem na posunu plánované trasy obchvatu. Už v devadesátých letech byla navržena studie rychlostní komunikace I/44, jejíž část měl tvořit obchvat Šumperka. Dolní Studénky ovšem nemohly souhlasit s trasou přibližující se blízko jejich zástavby.

Od roku 2010 obec blokovala výstavbu, přestože bylo jasné, že napojení Šumperka na rychlostní komunikaci je pro region rozvoje nezbytné. Až změna v šumperském vedení přinesla kýženou dohodu a spolufinancování nové odborné studie obchvatu. Ta navrhla trasu více vzdálenou od Dolních Studének, která se různě klikatí a kříží řeku Desnou.

Starosta Šumperka Miroslav Adámek (ANO) zdůraznil, že obchvat je pro město nezbytný a memorandum usnadňuje další jednání. Nové řešení méně ovlivní obyvatele Dolních Studének a nabídne možnosti nového sjezdu, podporujícího i průmyslovou zónu vznikající v Šumperku.

Přestože opozice vyjádřila skepsi vůči nově navrhované trase, šumperský místostarosta Karel Hošek (nez.) tvrdí, že současné prověřování variant spíše provádí kontrolu než mění trasu. Je klíčové, že se strany dohodly na technicky proveditelné variantě vyhovující Dolním Studénkám.

Přes pochybnosti opozice starosta Brož varoval, že nová trasa může znamenat posunutí horizontu výstavby o další roky, což může být problematické pro rozpočet. Naproti tomu Martin Smolka z olomoucké pobočky ŘSD vidí v dohodě klíč k urychlení příprav, přestože se varianty musí ještě hodnotit z environmentálních a finančních hledisek.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Řemesko je OK

Hlavní zprávy