„Některé reklamy zbytečně zakrývají zajímavé fasády, které mají různé detaily. Tímto zakrývají i jejich výrazné plastiky,“ sdělila Klára Koryčanová, památkářka z přerovského magistrátu, při procházce Wilsonovou ulicí. „Reklama by měla být lákavá, ale zároveň diskrétní a respektovat architektonický charakter objektu,“ doplnila.
Od letošního ledna platí novela zákona o státní památkové péči, která stanovuje, že o umístění nových reklamních poutačů v historických částech města rozhodují památkáři. Cílem je zachovat architektonickou integritu a estetickou hodnotu těchto lokalit.
V Přerově si však kladou za cíl odstranit i nevhodné stávající reklamy. Podnikatelům proto nabízejí dotace na jejich výměnu. Tento program hodlá využít i spolumajitel nejstarší přerovské cukrárny Dan Klesnil. „Celý objekt jsme zdědili po naší mamince. Teď nás čekají velké opravy a renovace. Pomoc města je v tomto směru velmi vítaná,“ uvedl Klesnil.
Magistrát Přerova vyčlenil letos na výměnu nevhodných reklam jeden milion korun. „Zájem o tuto iniciativu je zatím velký. Jsme rádi, že máme dostatek žadatelů a částka bude pravděpodobně plně využita,“ řekla Koryčanová. Pro podnikatele také připravila manuál, jak by reklamní poutače měly vypadat, kam je umisťovat a z jakých materiálů je vyrábět.
Příspěvky na výměnu reklamních poutačů nabízejí podnikatelům i další města. V Olomouci tento dotační program funguje od roku 2021. Zatím jej využili tři zájemci, kteří obdrželi celkovou částku 45 tisíc korun.