V Přerovu vzniká spor o tunel na vysokorychlostní trati

Diskuze o plánovaném projektu vysokorychlostních tratí v Přerovském regionu se zaměřuje na možné dopady na životní prostředí a kvalitu života místních obyvatel. Řešením by mohl být tunel dlouhý přibližně dva kilometry, který navrhují místní zastupitelé.


V posledních dnech se hodně diskutuje o plánovaném projektu vysokorychlostních tratí v Přerovském regionu, který by zásadně ovlivnil krajinu. Občané a místní politici se obávají dopadů na životní prostředí a kvalitu života, proto se snaží navrhovat řešení, která by problém alespoň částečně zmírnila.

Podle tamějšího primátora Petra Vrány, je projekt vysokorychlostní tratě vnímán jako hrozba pro místní krajinu, která by mohla ztratit svůj unikátní charakter. Několik místních částí, jako Vinary, Žekyň a Předmostí, by bylo přímo dotčeno stavbou a hrozí tak ztráta oblíbené vycházkové trasy za městem.

Alternativním řešením, které navrhují místní zastupitelé, je stavba tunelu v úseku dlouhém přibližně dva kilometry. Podle náměstka primátora Tomáše Navrátila, chápou význam vysokorychlostní tratě pro region a její ekologické a ekonomické přínosy. Současně však věří, že tunelová varianta by byla lepším řešením pro lidi žijící v okolí.

Téměř otázky hluku, vibrací a dalších dopadů spojených s vysokorychlostními tratěmi si uvědomují i obyvatelé místních částí Vinary a Žekyň, proto je nutné najít kompromis mezi požadavky občanů a potřebami rozvoje dopravy.

Ministr dopravy Martin Kupka ujistil, že při plánování trasy jsou brány v úvahu i názory obcí a potřeby životního prostředí. V této souvislosti se tak diskutuje o možném zohlednění tunelu, avšak potřeba zadní jeho finanční náročnost.

Správa železnic již provedla některé úpravy trasy na základě připomínek, které získala od občanů a zastupitelů. V současné době je zvažována i možnost částečného zakrytí zářezu tratě a splnění všech hlukových a dalších limitů.

Stavbu Moravské brány I, která spadá pod projekt vysokorychlostní železnice Haná, plánuje Správa železnic zahájit v roce 2026. Celá trať by pak měla být zprovozněna v roce 2032. Její součástí bude i modernizace konvenční trati mezi Brnem a Přerovem a přidání druhé koleje.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Řemesko je OK

Hlavní zprávy