Vysokorychlostní železnice trať Brno–Přerov Startuje v roce 2026

Ministr dopravy Martin Kupka oznámil, že v roce 2026 začnou stavební práce na vysokorychlostní železnici na Moravě, konkrétně na úseku Brno–Přerov. Projekt sledují obce s obavami ohledně ekologických dopadů. Správa železnic navrhuje kompromisní řešení s ekodukty.


Na konferenci pořádané Svazem podnikatelů ve stavebnictví oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS), že stavební práce na prvních úsecích vysokorychlostních železnic na Moravě započnou v roce 2026. Prvním projektem bude úsek Brno–Přerov, následovaný trasou mezi Brnem a Břeclaví, a do roku 2028 také částí Moravské brány, konkrétně mezi Brodkem u Přerova a Ostravou-Svinovem.

Projekt výstavby moderní železnice v Přerově sledují tamní radnice s velkou pozorností. Zásadní obavy však vyvolávají některé dotčené obce, které nesouhlasí s trasami vedoucími přes přírodní lokality v přerovských částech Šekyně a Vinary. Starostové a občané žádají stavbu tunelu jako ekologické řešení.

Správa železnic (SŽ) v červnu na veřejné diskusi v Přerově navrhla kompromisní řešení – ekodukty, tedy zelené mosty, aby zachovaly průchodnost krajiny. Tento návrh ale nezískal velkou podporu. „Ekodukty nejsou kompromis, ale nutnost. Bez nich by se zvěř přes oplocenou VRT nedostala,“ upozorňuje náměstek přerovského primátora pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).

SŽ zvažuje různé varianty vedení vysokorychlostní tratě v okolí Přerova, včetně tunelů a hlubších zářezů. Tunel, který by mohl být až 650 metrů dlouhý, by stál přibližně 2,7 miliardy korun. Návrh s ekodukty by vyšel na 2,35 miliardy, zatímco zářezy by variovaly mezi 1,9 a 2,5 miliardami korun. Tato čísla poskytla senátorka Jitka Seitlová (KDU-ČSL). „Rozdíl je stále poměrně vysoký, ale v celkových nákladech na stavbu jde o promítnutí v setinách procenta,“ uvedla.

SŽ vnímá zájem obcí o co nejlepší integraci tratě do stávající krajiny a minimalizaci hlukového zatížení. „Diskuse je věcná a směřuje k optimalizaci velikosti zářezu, nastavení správné polohy ekoduktu a doplnění dalších přemostění,“ popsal mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Obce v okolí, jako Prosenice a Buk, vyjadřují také svůj nesouhlas a požadují tunely. „Nechceme být brzdou, ale požadujeme nadčasové řešení,“ uvedl starosta Buku Jaroslav Vrtělka (nez.), který stejně jako starosta Luboš Zatloukal (nez.) z Prosenic podporuje variantu, která minimalizuje dopad na místní obyvatele.

Trať VRT Haná bude pro Olomoucký kraj obzvláště významná. Přinese druhou kolej pro úsek Brno–Přerov a modernizaci stávající trati na rychlost až 200 kilometrů za hodinu. Maximální rychlost na nových vysokorychlostních úsecích pak může dosáhnout až 320 kilometrů za hodinu.

Místní politici a zástupci obcí podél tratě podnikli exkurzi do Francie, aby si prohlédli provoz rychlovlaků TGV. „Bylo příjemné vidět, že nové tratě jsou citlivě usazené v krajině a hluk tlumí stěny a zeleň,“ popsala starostka Císařova Věra Pumprlová (nez.).



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Řemesko je OK

Hlavní zprávy