Velká Bystřice, Olomoucko, cyklistika, cyklostezky, infrastruktura, blog, zdravetrendy
Velká Bystřice na Olomoucku se stala cyklisticky nejoblíbenějším místem regionu s přes 200 tisíci ročně projíždějícími cyklisty. Region reaguje změnou značení cyklostezek a investicemi do nové infrastruktury.
Velká Bystřice na Olomoucku se stala nejoblíbenějším místem pro cyklisty v regionu. Podle údajů ze sčítačů zde ročně projede přes 200 tisíc cyklistů. Národní cyklokoordinátor označil toto číslo za důkaz, že jízda na kole už není pouze rekreační činností, ale běžným dopravním prostředkem, který lidé používají například na cestu do práce, třeba do závodu na kuchyňské spotřebiče v Hlubočkách.
V reakci na rostoucí populaci cyklistů regionální úřady plánují změnu systému značení cyklostezek. Nové značení má být efektivnější a bezpečnější pro všechny uživatele. V Olomouckém kraji se dnes nachází 480 kilometrů cyklostezek, což zohledňujíc hustotu obyvatelstva, umisťuje kraj na čelní příčky mezi českými regiony podle Jaroslava Martinka, národního cyklokoordinatora z Olomouce.
Stavba cyklostezek v regionu odstartovala před zhruba dvaceti lety díky aktivitám různých obcí, zejména v oblasti Uničovska. Dřívější značení cyklotras bylo primárně zaměřeno na propojení turistických cílů. Nicméně, s novou hustou sítí je snaha Klubu českých turistů přesměrovat svou pozornost na propojení jednotlivých měst a podtrhnout význam cyklistické dopravy jako ekvivalentního způsobu pohybu po městských aglomeracích.
Příklad zastaralého vedení trasy představuje cyklotrasa z Olomouce do Šternberka přes Velkou Bystřici, Hrubou Vodu a Jívovou, která již dnes neodpovídá potřebám cyklistů. Moderní trasa spojující Olomouc se Šternberkem a Hlubočkami a opatřená novým značením pomůže cyklistům s orientací. Letos se v oblasti objeví nové žluté cedule s číslem 518 označující spojnici Olomouc-Šternberk.
Podle odborníků vychází nové postupy ze studie optimalizace dopravní sítě pro cyklisty zpracované pro Olomoucký kraj v roce 2022. „Studie nám poskytla přehled o stávajících komunikacích, jejich stavu a možných úpravách. Přeznačení cyklotras je jedním z doporučených opatření,“ uvedl náměstek hejtmana pro regionální rozvoj Jan Šafařík.
Martinek také upozornil, že ačkoli cyklotrasy nekončí na hranicích krajů, změny se zatím dějí pouze v Olomouckém kraji. Například chystaná změna číselného označení cyklotrasy 511 spojující Litovel, Uničov, Sovinec a Rýmařov by cyklistům měla umožnit bezpečný pohyb mimo silnice. Od roku 2015 se podařilo získat více než půl miliardy korun na dotacích pro nové cyklostezky, čímž vzniklo přes 100 kilometrů nových cyklotras.
Letos se s pomocí krajského příspěvku dostaví stezka mezi olomouckým Černovírem a Štěpánovem a mezi Smržicemi a Želechovicemi na Hané. Další investice budou zaměřeny na rekonstrukce již existujících tras, například mezi Třeticemi a Vojnicemi a Nemilany směrem na Nedvězí.
Bezpečné spojení Olomouce s městskou částí Chomoutov, o nějž obyvatelé usilují již přes dvacet let, je také v plánu. Stavba cyklostezky je zatím naplánována na příští rok, kdy by měla spojit lazeckou střelnici s komunikací ke hřbitovu v Chomoutově.
Další významné projekty realizované v populárním údolí řeky Bystřice zahrnují spojení Velké Bystřice s Přáslavicemi a napojení na stezku vedoucí na Velký Újezd a Lipník nad Bečvou. Starosta Velké Bystřice, Marek Pazdera, zmínil i pozitivní ohlasy místních podnikatelů, kteří z frekventovaného provozu cyklistů těží.
Plány na propojení Konice a Prostějova na Prostějovsku by měly být dokončeny do dvou let. „Vrbátky se také snaží o tehdejší propojení s Prostějovem, ale Achillova pata zůstává mezi Olšany a Želechovicemi,' řekl cyklokoordinátor.
Hejtmanství, doposud orientované na podporu projektů přispěvky, začne také přímo investovat do výstavby. Kraj investiruje do nejslabších článků v okolí Hanušovic, Jindřichova a Šumic, kde se projektuje několik nových cyklostezek.