Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo stavbu dalšího úseku dálnice D35. Sedmikilometrový úsek spojí Ostrov a Vysoké Mýto za předpokládanou nákladovou hodnotu 3,2 miliardy korun bez DPH. Stavba bude také zahrnovat budování tunelu Homole. Dokončení těchto projektů se očekává v roce 2026.
Nový úsek dálnice navazuje na předchozí úsek D35 Časy–Ostrov, který je v provozu od předloňského prosince. Součástí nového úseku budou šest mostů a čtyři ptačí zábrany. Napojení na Vysoké Mýto je plánováno jako součást dálničního úseku Vysoké Mýto – Džbánov, na jehož výstavbě ŘSD pracuje od loňského roku.
Premiér Petr Fiala (ODS) zdůraznil důležitost těchto projektů pro dopravu, ekologii, sociální stabilitu a bezpečnost silničního provozu. Jeho vláda očekává, že letos začne stavba dalších 164 kilometrů dálnic a silnic.
Tunel Homole bude postaven pomocí metody Design & Build, což znamená, že dodavatel zpracuje projekt a následně se ujme i stavebních prací. Tunel bude částečně hlouben a částečně ražen. Tato metoda byla dříve použita při stavbě tunelu Panenská, nejdelšího silničního tunelu v zemi, Lochkovský tunel na Pražském okruhu a tunel Valík na D5.
V současnosti je ve stadiu výstavby několik úseků D35 v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Další části, například z Litomyšle do Janova, i úseky Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice, plánuje ŘSD realizovat formou takzvaného PPP projektu, tedy v rámci partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc a má poskytnout alternativní trasu k přetížené dálnici D1 při cestě z Čech na Moravu. Po svém dokončení, plánovaném za pět let, se stane s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku.
Na několik vzájemně nepropojených částí D35, včetně úseků v Libereckém kraji (mezi Libercem a Turnovem), v Pardubickém kraji (mezi Sedlicí, Opatovicemi, Časy a Ostrovem) a v Olomouckém kraji (od Mohelnice přes Olomouc po Lipník nad Bečvou), se již nyní intenzivně pracuje.