Místo jízdního řádu autobusy na objednávku

Poptávková veřejná doprava s využitím mikrobusů a virtuálních zastávek je zkoumána v Olomouckém kraji. Studie, která má zjistit, jak by se tento koncept uplatnil v regionu, by měla být dokončena v červnu.


Mikrobusy fungující na základě předobjednaných jízd mohou radikálně transformovat veřejnou dopravu v regionech. Tento koncept dobře ilustruje Petr Lysek, krajský radní pro smart technologie a investice (za Piráty a STAN), podle něhož nový způsob dopravy skýtá obrovský potenciál. „Pokud tento koncept uspěje, bude to revoluční zlom v oblasti veřejné dopravy,' dodává Lysek.

„Inovativní aspekt tohoto modelu spočívá v tom, že nevyužívá tradiční jízdní řády či pevně stanovené zastávky. Naopak, je založen na dynamickém pohybu vozidel na základě aktuální poptávky od cestujících a využívá virtuální zastávky,' vysvětluje Lysek. Cestující by tak vozidlo objednávali podobně, jako to dělají přes aplikaci Bolt či senior taxi.

V Olomouckém kraji by mohla být služba hlavně zaměřená na obyvatele malých vesnic. „Nesmí ale konkurovat městské hromadné dopravě ani fungovat jako levná taxislužba. Existuje spousta omezení. Nakonec se ale využití této služby rychle přizpůsobí podle toho, jak si lidé zvyknou. Veřejná doprava začne být více využívána v momentě, kdy si lidé uvědomí, že nemusí nutně cestovat vlastním vozem,' komentuje krajský radní.

Krajské vedení zadalo příslušnou studii, která má prozkoumat, jak by se tento koncept uplatnil v regionu. Výsledky analýzy by měli mít radní k dispozici v červnu. Na základě těchto zjištění by poté mohly být vytipovány vhodné lokality a spuštěny pilotní projekty.

Některé obce již projevily zájem o vyzkoušení této služby, například Konice, Šumperk nebo Litovel. „Rozhodně bychom měli zájem otestovat tuto službu. Máme dvě vzdálené části města, kde nejezdí autobusy tak často a poptávková veřejná doprava by pro nás měla smysl,' říká litovelský místostarosta Lubomír Broza (SNK).

Technologickou firmou Citya, která provádí analýzu pro kraj, tvrdí, že provoz by měl stát šestkrát méně než tradiční linková doprava. Společnost využívá umělou inteligenci k předpovídání ideálních tras a časů. Mimo jiné se podílí na vytvoření matematického modelu systému, který skrze umělou inteligenci predikuje optimální jízdní řády a sleduje trasy, které nejsou pevně stanovené.

Velkým přínosem pro tento pokrokový trend by mohlo být jeho zákonné uzákonění, které je plánováno na tento rok. „Chceme zařadit institut poptávkové dopravy do chystané novely zákona o silniční dopravě. Předpokládáme, že nový zákon bude odeslán do meziresortního připomínkového řízení na začátku května,' informuje mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič.Mužstí řemi Olomouckého kraje.

Pokud bude návrh schválen, kraj by mohl na tento typ dopravy čerpat z prostředků státního rozpočtu. „To by nám umožnilo zahájit pracovní plán pro letošní rok včetně financování,' dodává Lysek. Zda a kdy bude tento převratný projekt spuštěn, ovšem závisí na vedení kraje, které vzejde z podzimních voleb.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

Měníme Olomouc

Hlavní zprávy