Poutavá túra po tajemstvích Jeseníků

Výlet začíná v Ramzové a pokračuje zelenou turistickou značkou k Vražednému potoku s historií z třicetileté války. Cesta vede přes údolí, pod skalami, přes dřevěnou lávku. Navštívit lze Obří skály se zajímavou pověstí.

Začátek našeho putování se nachází v malebné obci Ramzová. Zaparkovat je možné na bezplatném parkovišti situovaném hned u lanovky. V případě, že by bylo parkoviště plné, stojí jako další možnost velké placené parkoviště.

První část výletu se nese ve znamení zelené turistické značky, která nás povede k Vražednému potoku. Během cesty nás uchvátí bílá kamenitá trasa. Poté, co přejdeme potok, míříme jemně z kopce a po 400 metrech odbočíme prudce vpravo vzhůru do kopce. V případě pokračování rovně bychom zakončili na lesní cestě v Ramzové.

Dalších 700 metrů nás dovede k Vražednému potoku, konkrétně k hrázi, přes kterou potok překonáme. Cesta k hrázi sice vede strmě, ale o to více se nám naskytnou fascinující přírodní scenerie. Během sestupu je nutné dbát na opatrnost, kameny bývají často kluzké.

Jméno potoka se datuje do doby třicetileté války, kdy se v těchto lesích pod Šerákem ukrývalo obyvatelstvo z kolštejnského panství. Bohužel bylo švédskými vojáky vypátráno a povražděno.

Následuje asi 1,5 kilometru dlouhá úchvatná cesta v údolí, která nás provede podél Vražedného potoka a pod skalami. Tato trasa je místy tvořena lesní cestou, někde je kamenitá a občas proložená kořeny stromů. Ke konci překročíme potok přes dřevěnou lávku, která bývá po deštích kluzká a nemá zábradlí.

Po krátkém stoupání se ocitneme na cyklotrase, kde se vydáme doleva. V přístřešku u rozcestníku Pod Obřími skálami se po modré značce vydáme vpravo, kde na nás čeká prudké stoupání po kamenité trase.

Obří skály jsou seskupení skal s výškou 10 – 16 metrů ležící na severozápadním hřebeni Šeráku. Je možné se k nim podívat blíž po trase vedoucí podél skal vlevo, ale přibližování a výstup k Obřím skalám je na vlastní nebezpečí.

Podle místní pověsti zde obr Amík hodil obrovský balvan. Když jeho soused hodil ještě dál, Amík rozpůlil svůj balvan na vrcholu Šeráku a tak vznikla skála zvaná Obří.

Po prohlídce Obřích skal se od rozcestníku u skal vydáme směrem k balvanu přes silnici po modré turistické značce. Zde je nutné nevydat se po pravé cestě, která vede do lokality s národní přírodní rezervací, kde je vstup zakázán.

Až se vyšplháme na vrchol, očekává nás turistická chata Jiřího na vrcholu Šeráku s kamzíkovou sochou. Šerák je vysoká hora o 1351 metrů a jeho vrchol, který je v rezervaci, není přístupný. Ale vyhlídková cesta vede od chaty ke stanici lanovky nebo k restauraci s nádherným výhledem na Jeseník za dobrého počasí.

Další cesta vede po červené turistické značce směrem na Čerňavu. Ačkoliv je trasa označená jako cyklotrasa, je dost náročná i pro pěší, a řada z nich se rozhodne pro jinou trasu pro svoji náročnost.

Pokračujeme po červené cestě, kde po několiko metrech dorazíme k lanovce na Čerňavě. Daleko od lanovky na Čerňavě, cesta vede krásným lesem, kolem magické studánky Dobrá Voda s kapličkou, a pak už jen na snadnou cestu zpět na parkoviště.